fredag 7 mars 2008

Småbarnshandboken

När jag var och handlade inför barnens barnkalas på Maxi nyss (OBS! gå aldrig, jag upprepar aldrig, och handla på en fredagseftermiddag, jättekorkat) stötte jag på boken "Småbarnshandboken" av Lotta och Joachim Stokstad på rea för 49:-(gammal upplaga men ändå). Jag har än så länge bara läst innehållsförteckningen men jag tror att jag har letat efter denna boken länge utan att veta om det. Det står så här i introduktionen: "Vad ska man ge en treåring i present? Hur får man bort tuggummi ur håret? Hur får man hårluggen rak när man ska klippa den? Kan man göra egen vätskeersättning till sitt magsjuka barn när apoteket är stängt och läget känns akut? Vilka lekar fungerar på femårskalaset? Och hur var det man gjorde den där roliga lekleran nu igen? Ett fungerande tips som hjälper en pressad barnfamilj är guld värt – här är över 400! Samtliga prövade i verkliga livet i författarnas egen trebarnsfamilj. För några öre tipset får du ett rikare familjeliv." Jag hoppas denna bok ska ge oss några bra tips för en smidigare vardag. Det är inte denna familjens bästa sida, vi (läs jag) har så lätt att krångla till saker och ting, simplifiera skall vara mitt nya ledord. Många är de gånger jag sökt hjälp från två "experter" på området förenkla och sunt förnuft, svärmor samt kompis M, jag hoppas denna bok kan hjälpa mig en bit på vägen!


Ha' en trevlig helg.

Inga kommentarer: