måndag 2 mars 2009

Sju små gröna paket och en avhämtning

Efter ett par mentala hinder har jag för första gången haft annonser på Tradera. Av nio annonser fick jag sålt åtta, vilket resulterade i en liten förtjänst på närmare 600 kronor. Nu ligger det sju gröna vadderade postkuvert som skall på brevlådan idag och ett plagg som hämtades vid dörren. Vet inte riktigt vad jag tycker om själva processen med Tradera ännu. Det är trots allt ganska många moment med att fota, skriva annonser, maila svar och hålla koll på inbetalningar osv.

Blocket känns smidigare. Pang på bara, avhämtning och så är man av med det. Men det är väl som med all marknadsföring och försäljning. Det gäller att välja rätt kanal till rätt produkt och vill du rensa bland kläder så är nog Tradera det bästa.

Hur som haver, summan av kardemumman, jag älskar att sälja saker och göra plats för nya. Jag mår så mycket bättre när jag ser onödiga saker försvinna ut genom dörren och veta att de förhoppningsvis kommer till bättre användning hos sin nya ägare.

De senaste åren har vi sålt av jättemycket. Framförallt har det sparat en massa slit och tid när vi har renoverat ett helt hus. Vad kan vara bättre när man river ut kök och badrum än att någon kommer och köper dina gamla toaletter, handfat, kylskåp osv. Inte nog med att du får pengar för att bli av med eländet, det kommer någon och hämtar det, bär iväg på en gammal torktumlare och vi slipper hyra släp och ta det till tippen. Jag är fortfarande helt fascinerad av att nästan allt går att sälja.

Exempel på vad som har vandrat ut genom våra dörrar sedan vi flyttade in i detta hus – idag precis ett år sedan:

3 toaletter, 2 kylskåp, 1 frys, 3 handfat och blandare, 1 cirkelsåg, 2 skinnjackor, 1 klocka, 2 dockvagnar, 2 sittpuffar, 1 skänk, 3 mattor, 3 lampor, 1 cykel, 1 lära-gå-vagn, 7 dörrar och tänk er, till och med alla de gamla tegelpannorna när vi bytte taket såldes.

En vecka innan Olle föddes var jag så trött på alla mina mammakläder och satte in en annons. På tre dagar var allt borta och jag mentalt förberedd på vad som komma skulle.

En del kör med yoga för harmoni och välbefinnande, själv kör jag med Blocket...


...och en och annan tulpanbukett när jag behöver muntras upp!
Ha en bra dag//Maria

5 kommentarer:

Unknown sa...

Detta är lite skrämmande likt vår familj. Jag håller med dig att både Tradera och Blocket är super. Men föredrar nog Blocket eftersom det går snabbare.

Tradera har väl också sina fördelar men tyvärr har jag egenskapen och samla på mig en hel del också kör jag ett ryck. Det blir då precis som du skriver en hel del och kolla upp.

Men vad gör man inte för lite extra pengar ;-))

Ha det gott!

/Änglahår

petrifiedinpink (Maria) sa...

Vad kul - och skrämmande som du säger - men visst är det skönt med allt som går iväg och lämnar utrymme för nya inköp?

Och som du skrev, lite extrapenger eller "bonuspengar" som jag kallar dem är alltid uppskattat.

Må så gott/Maria

Annelie Johnsson sa...

Har också sålt av massor, både på blocket & tradera. Känns så befriande att få rensa ut gammalt som man inte behöver längre. Och så blir det ju en liten slant, så man kan köpa nåt nytt att fylla skåpen med istället...

Anonym sa...

Hm, det låter som något jag borde ta efter... Väntar bara på att jag ska bli bra från diskbråcket först. Det blir mycket som får vänta till dess. Tack för inspirationen!!
Kramen, Maria

Petra C sa...

Tradera och Blocket är BRA! Har sålt mycket urvuxna barnkläder och annat utrensat ur hushållet. Men visst är det en del pyssel och det ska man ju vara medveten om. Fast jag tycker ju att det är kul förstås ;)