torsdag 19 mars 2009

Om jag bara fick välja en sak...

Ja, jag vet, saker är bara saker, materiella döda ting som vi inte får med oss när vi dör. Men jag hoppas och tror att vi alla har något som ligger oss extra varmt om hjärtat. Det finns trots allt vissa saker som ger dig ren och skär lycka.

Om jag bara fick välja en sak så skulle det inte bli min vigselring med den fina hjärtformade stenen. Jag hade heller inte valt...nu kommer jag inte ens på något som är i närheten och konkurrerar om min gunst så jag går dirket till vad det är som är det allra finaste jag äger.

Låt mig presenter....mitt namnhalsband!


Detta fina halsband fick jag för ungefär 5 och ett halvt år sedan av min man i julklapp. Annie var fyllda två och Maja firade sin först jul med åtta månader på nacken.

Då stod det Annie och Maja på. Nu när även Olles namn är ingraverat är halsbandet komplett.

Vid den tiden hade jag ett halsband från Dyrberg och Kern med kraftig länk och en tung bricka där det stod:
You only live once but if you live it right, once is enough. Både klokt och sant tycker jag.

Jag tyckte - och tycker - väldigt mycket om det halsbandet och det visste min man så det fick fungera som inspiration. Han tog med halsbandet till vår vän Peter som är guldsmed och tillsammans tog de fram mitt namnhalsband.
Till saken hör också att de var ju nästan pionjärer på det där med att ha barnens namn på olika former av smycken. Dessa halsband hade ju inte slagit igenom på den tiden.

Jag älskar detta halsband och har nog inte tagit av mig det mer än absolut max 5-6 gånger. Det är som om jag inte känner mig hel utan det. Och då skall ni veta att jag älskar halsband. Jag ljuger nog inte när jag säger att det ligger ett minst ett 50-60-tal halsband i badrumsskåpet i färger och former som täcker det mesta i variation.

Jag har med åren märkt att jag samlar kraft i detta halsband. Är jag hos tandläkaren så håller jag min hand runt brickan, likaså om jag behöver tänka efter och fundera, är rädd eller vill ha styrka. Jag kommer på mig själv att jag håller mitt halsband i handen när jag gråter eller när jag skrattar.

Och det gör mig så glad, att jag har det där halsbandet. Det är den finaste present jag någonsin fått och kommer att få. Det är min familj, det enda som betyder nåt.

Jag hoppas att du också har något sådant, vad det än må vara. En tanke, ett minne, en pryl, bara det är något som skänker dig styrka och glädje när det behövs som mest.

Ha en bra dag i det ljuvliga vårvädret//Maria

Inga kommentarer: