onsdag 2 april 2008

Världens sämsta mamma!

Igår hände det som verkligen inte får hända, lilla E brände sig. Eller rättare sagt, hennes idiotmamma brände henne. Efter att ha hämtat barnen på dagis spenderade vi eftermiddagen på mitt jobb och vi kom hem i god tid för middagen (som redan stod färdig i kylen) och alla tre barnen var på gott humör. Jag satte på vattenkokaren för att göra lilla Es gröt och istället för att sätta ner henne, som jag alltid gör (uppenbarligen inte...) så höll jag henne samtidigt som jag hällde upp vattnet, jag vet, riktigt, riktigt idiotiskt!!!!!! Hon fick lite hett, inte kokande som tur var, vatten på två fingrar och utav förklarliga skäl så gjorde det jätteont. Flickan som nästan aldrig gråter skrek konstant i 40 minuter, stackars liten. Det var väldigt svårt att tänka klart under denna period men jag sköljde i kallt vatten och gav henne smärtstillande. Sedan försökte jag hitta ett telefonnummer till sjukvårdsupplysningen för i den boken jag fått från BVC så stod det att man alltid skulle söka akut om skadan var på händerna. Men vart skulle jag åka? Bäst att ringa upplysningen tänkte jag och försökte hitta numret på webben. Vet ni hur svårt det är att hitta numret till sjukvårdsupplysningen på internet? Sedan kom F hem som tur var och då gick det lite lättare att koncentrera sig så då hittade jag numret till barnrådgivningen. När jag ringer numret halvgråtande och smått hysterisk så är det en dam som svarar att de inte kan ta samtal nu och att jag får ringa tillbaka! Det är helt otroligt, jag blev helt chockad! Jag blev hänvisad till den vanliga sjukvårdsupplysningen där jag var samtal 20 i kön medan F gick omkring och bar på en något mindre ledsen lilla E. Tillslut kom jag i alla fall fram till en väldigt trevlig dam som hänvisade till barnakuten dit jag kom vid kanske halvsju-tiden. Vid detta laget är lilla E lugn igen och verkar inte ha ont eftersom hon firar av leende efter leende, särskilt till tjejen bredvid (en ursöt niomånaders tjej som hostade, nös och snörvlade som bara den, jag riktigt kände hur bakterierna flög omkring). Efter ungefär en halvtimme kommer vi in till en sköterska som tar fram ett medel som heter "Burn free", som man la direkt på såret för omedelbar smärtlindring. Jättebra att ha hemma tyckte sköterskan som berättade att man kunde köpa det på Järnia bland annat. Jag hittade det också här. Är det inte konstigt att ett sådant bra medel inte finns hos Apoteket? Vad är då meningen med att ha apotek, ja, ja, det är en helt annan diskussion, men bra irriterande är det... I vilket fall så var nog lilltjejen smärtlindrad redan innan men detta skulle verka i en timme och sedan skulle doktorn komma och titta. Lilla E som inte hade fått sin kvällsgröt var nog rätt hungrig så hon fick hålla tillgodo med bröstmjölk, vilket också gick bra. Timman blev till en och en halv och lilla E som normalt går och lägger sig 19.15 började nu bli väldigt trött. Till slut fick vi komma in till doktorn (en viss ung. herr Jönsson som hälsar till alla, särskilt lillasyster som han hade hört talas om varit väldigt sjuk). Doktorn konstaterade att skadan var så lätt att man inte ens behövde lägga om den, jag fick bara med lite vaselin hem och blev ombedd att kolla efter blåsor men annars så verkar hon vara helt OK! Värre är det nog med mitt samvete men jag har verkligen lärt mig en läxa och jag är verkligen glad att den inte blev mer dyrköpt än så här, peppar, peppar.


Tag hand om er! Kram P.  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars Petra och stackars Elin. Hoppas att livet känns lättare idag. Jag kan bara konstatera att jag får fler och fler bevis på att vår sjukvård inte fungerar.Kram till er båda från Mormor

Emma Clara sa...

usch och fy...det lät inte kul och ja...man känner sig som en urdålig mamma...jag råkade, när jag skulle ta av dotterns overall när hon var liten, att typ sträcka armen på nått sätt så hon inte använde den på typ 4 dagar...hmmm va man kände sig dålig...men hon var glad med armen hängande.....ja sånt händer bara...va tur att det gick så bra en då för er!!