torsdag 19 februari 2009

Att en liten shoppingpåse kan förgylla dagen så

Då var det dags för ett nytt gästinlägg i väntan på Petra som har en riktigt intensiv period just nu med födelsedagar, en biltokig kille och en prinsessa som fyller år dagarna efter varandra. Tvillingar javisst, men de har verkligen gjort allt för att bli sina egna individer – kille/tjej, varsin födelsedag och dessutom så vältajmat att barnen lägger beslag på varsitt stjärntecken.

Jag ser med spänning fram emot Petras bilder från dessa kalas men i väntan på det får ni nöja er med ett nytt gästinlägg från undertecknad som går i shoppingens tecken.

Jag vet inte om ni är som jag men ibland – ganska ofta – så är det som om butikerna hypnotiserande viskar in mig bland alla fina saker. De må vara en god tvål i rätt färg till badrummet, en söt liten attiralj som lyfter blomkrukan eller en vacker blus.

Här kommer ett par bilder på saker som har piggat upp min tillvaro.

I närområdet där vi bor har det kommit ett par affärer som jag göra besöker och gynnar. Är vi bortbjudna så tar jag gärna en lov där först och hoppas på att hitta en present. En butik i närheten är Bagaren och Kocken. De startade som webshop för något år sedan om jag inte tar fel, men nu finns de också fysiskt i min närhet – kanonbra! Jag har köpt ett par saker där som förgyller min tillvaro, men just idag vill jag visa min lilla näktergal i cerise paljetter som ger lite glans åt en gammal Höganäs-kruka. Runt krukan har jag ställt ett tårtfat – en present från tjejgänget med Petra i spetsen, en födelsedag för många år sedan. Det där är nog typiskt mitt sätt att inreda, att blanda och ge av nya och gamla saker.
















I vårt badrum hittar man den här fina kronan i lera och en liten madonna, bägge är inhandlade på nätbutiken Fridas gård. Maken grymtar lite när han ser madonnan då han är lite skeptisk mot allt som går i religionens tecken, men mig ger den faktiskt ett lugn.
















Sist länkade jag till Sally Bazar och där kan jag hitta en massa fina saker som inte kostar skjortan och som sätter pricken på i där det behövs. Ett inköp från denna butik var det här söta träfatet, som jag blev förälskad i så fort jag lade ögonen på det. Kostade bara 29: - och håller hur bra som helst när lille O är på hugget.

De höga svarta ljusstakarna är också i trä och tillräckligt lätta för att inte göra lillebror illa när de får sig en omgång. De köpte jag för 99: - st på Rusta – ett fynd tycker jag!





















Vi har en hörna i vardagsrummet som krävde sitt, men jag värkte länge innan jag kunde komma på nåt bra. Det fick inte vara för dyrt, var sugen på en fin högsmal vitrin, men eftersom vi hoppas kunna sätta in en altandörr där, kunde inte ens jag motivera ett skåp för ett par tusenlappar om det skulle förlora sin plats till sommaren. Det fick heller inte vara något som lille O kunde dra ner eller klättra på. Lösningen blev den här gamla vita lådan som stod på vinden – och som också fyller en förvaringsfunktion för barnens leksaker och filtar. På lådan lades min gamla Mairo-kudde med sisådär 10 år på nacken, den gamla vindsstegen – när jag tog ner stegen från vinden så innebar det blev tyvärr en rätt dålig TV-mottagning eftersom antennsladden var virad på stegen, men det fick vi ta! – och som final touch en jättesöt ljusslinga med körsbärsblommor, inköpt på redan nämnda Sally Bazar för 229: -. Ett fint stilleben som lyser upp på kvällarna.





















Ja, det var en inblick i små saker som sätter karaktär på vårt hem, inhandlade när shoppingsuget har haft mig i sitt grepp.

I eftermiddag skall jag ut på en ny tur till Sally Bazar för att köpa en liten gå-bort-present. Det stundar tjejmiddag imorgon med gamla kollegor – jag arbetade närmare 6 år som ansvarig för ceremonierna i samband med EM i friidrott 2006 och fick många fina vänner på köpet. Vi får väl se om det blir en liten presentpåse med något fint till hemmet också.

Må så gott//Maria

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för tipset om Fridas gård. Min dag är gjord! Kolla in inlägget hos mig så förstår du ;-)

/Änglahår

sally bazar sa...

sally bazar bli så glad för de varma orden! Alla goa kunder,Ni förgyller min vardag!