torsdag 23 april 2009

Inget ont som inte för något gott med sig

På Annies skola har det varit mycket diskussioner kring det här med språket, svordomar och attityder.

Jag tror faktiskt inte att våra flickor använder svordomar och annat dåligt språk - ja, ja, jag kanske är godtrogen - men däremot märker vi av en dålig, lite tyken attityd.

För att råda bot på detta på ett mer påtagligt sätt så har vi infört en svordomsburk. Säger man ett fult ord - eller är tyken - så får vi lägga en femma i burken. Framför allt infördes detta för att visa att det inte är ok när vuxna svär, vilket dessvärre förekommer titt som tätt.

Pappa Alec leder ligan och själv kommer jag på en hedervärd andraplats.

Vi har sagt att pengarna skall gå till något roligt, kanske Liseberg.

Ja, jag vet det rimmar inte att först lägga pengar för att man uppfört sig illa och sedan använda dem till något skoj. Men jag tror faktiskt att det funkar. Framförallt det där att vi visar att samma regler gäller för alla i familjen.

Så låt mig presentera svordomsburken:


En nödlösning, lånad av Maja. jag har sett en jättefin färgglad sparbösseuggla på Åhléns som jag hoppas finns kvar. I så fall skall den inhandlas.


Nu skall jag väcka Olle och gå och titta på fotboll.

Tack Pethra för att du höll tummarna, solen skiner och himlen är klarblå!

//Maria

7 kommentarer:

Hemmabloggaren sa...

Låter som en bra idé. Skulle behöva minst en här hemma också tyvärr.

Skönt Hemma sa...

Himla bra idé! Ska nog skaffa en sån där burk jag med, men än så länge är det bara mamman och pappan i huset som svär :oI
När jag gick på lågstadíet stängde fröken in svordommarna i ett skåp.. :D

HEMLÄNGTAN sa...

Det var en bra idé tycker jag, kanske jag snor den när det blir dags här hemma. Än så länge är barnen för små och jag får kämpa med andra problem istället!

Kram Jenny

Fialia sa...

Här finns en kool svärburk annars! De har dessutom fraktfritt just nu. http://www.blaelefant.se/product.asp?product=5228

Fialia sa...

Ingen fara! Jag bara kom att tänka på svärburken. Tack för komplimangerna på min sida. :)

ANNAANNA sa...

Det är en väldigt snygg lykta du har med på bilden, får man lov att fråga var du hittat den?

MVH/ANNA

petrifiedinpink (Maria) sa...

Hej Anna!

Tack, den har jag köpt på Nordgården som ligger lite utanför Göteborg. Ett urmysigt ställe med lite av varje. Vet inte om de säljer över nätet men kolla www.nordgarden.se

Må så gott//Maria