tisdag 8 september 2009

Digital scrapbooking (signerat Petra)

Får ibland frågor om det där med digital scrapbooking. Fick en tidigare ikväll och efter flera försök visar det sig att hon inte kunde ta emot e-mail från mig, hon fick spamvarning hela tiden... jag hoppas verkligen att det inte händer så ofta:-( I vilket fall så tänkte jag att det kanske är fler som är sugna på att börja med detta fenomen och jag kopierar därför in mitt mail till henne:

Ja, det här med digital scrapbooking är en helt ny värld full av underbara saker, och det är väldigt lätt att fastna, jag talar av erfarenhet även om jag sällan hinner med något sådant nuförtiden:-) Till att börja med behöver man ett program för att ställa samman allt och det är väldigt olika vilket man använder, själv använder jag Photoshop CS4 men det finns såklart enklare typer av program som fungerar lika bra, t ex Photoshop Elements. Själv började jag lära mig om allt detta genom att jag hittade till en sajt som heter Shabby Princess. Hon har massa saker man kan ladda ner alldeles gratis, så om ni vill testa hur det är så skulle jag börja där. Hon har också massa länkar, tips och tutorials om hur man börjar i denna mycket beroendeframkallande hobby. Beroende på hur van man är vid program som Photoshop eller Photoshop Elements så är ett alternativ att börja med ett s k "piece-a-cake" album där layouten redan är gjord, man placerar "bara" sina foton bakom mallen och skriver ut, snyggt och enkelt. Här är en av mina favoriter i Shabby Princess shop (kostar några dollar). Även här finns mycket fina mallar som kan vara bra att börja med. Hittar inte informationen på hennes blogg just nu men jag tyckte mig läsa att Mikaela (Woopsie Daisy) skulle börja med en kurs i digital scrapbooking under hösten. Jag har följt några av hennes andra kurser och jag kan varmt rekommendera henne!

Ja, det var lite att börja med, hoppas det var något användbart. Hör av er om jag kan hjälpa till med något mer!

Inga kommentarer: