tisdag 20 oktober 2009

Djungelkänsla och atmosfär (signerat Maria)

I morse när min spårvagn närmade sig Korsvägen möttes jag av en mäktig syn. Vet inte om ni känner till eller har besökt Universeum, men jag kan berätta att fasadsidan som vetter mot Korsvägen är helt glasklädd.

Du kan tänka dig att det var en nästan religiös känsla att genom ett halvdisigt, mörkt och regnigt väder se ett upplyst Universeum, en grön djungeloas. Så himla häftigt att ha en hel regnskog som lyser grön så där på tisdagsmorgonen. Kom på mig själv med att bli helt varm inombords och småle för mig själv.


Jag arbetar ju sedan en vecka tillbaka med grannen till Universeum, nämligen Världskulturmuseet. Jag har varit lite skeptisk till detta ställe och om jag får dra många över en kam så tror jag att det är flera med mig som kanske inte riktigt ha fått grepp om vad museet vill leverera. Det är ju inte ett ställe som rakt upp och ner visar upp gamla föremål enligt traditionen, utan här vill man skapa frågeställningar. Du skall som besökare ställa dig frågor och fundera över hur det kommer sig att världen ser ut som den gör.

Så här skriver man på hemsidan: "Världskulturmuseet vill vara en arena för diskussion och reflektion där många och olika röster kommer till tals, där kontroversiella och konfliktfyllda ämnen kan tas upp, samt en plats där människor kan känna sig hemma över gränser."

Eftersom min uppgift är att ta fram en marknadsplan för att öka besökande turister så är väl detta huvudet på spiken för mig att försöka få fram, att få folk i allmänhet att förstå vad huset går ut på!

Och huset i sig är en underbar inspiration. Både vad gäller arkitektur, design och innehåll. Även om jag inte tagit mig tid att se alla utställningarna ännu så springar jag hela tiden på en massa coola föremål som gärna hade fått flytta in hos oss. Tur att jag inte är kleptoman!

Avslutningsvis måste jag berätta att dagens lunchinsats blir ett besök till Kappahl. Har aldrig varit riktigt förtjust i denna kedja, men har ni sett deras Vintage-kollektion? It is to die for, helt ljuvliga små plagg som hälsas välkomna till Marias garderob.



Ha en härlig dag//Maria

Inga kommentarer: